Menu

Viis D-vitamiini puudusele viitavat tervisemuret

Enamik meist peab aeg-ajalt tegelema terviseprobleemidega, olgu selleks unisus, kõrge vererõhk või nõrk enesetunne. D-vitamiini vaegus kimbutab enamikku Eesti täisealistest elanikest ning võib põhjustada mitut terviseprobleemi. Millised need on ja kuidas vitamiin D puudust ära tunda?  

D-vitamiini on võimalik saada vähesel kujul osadest toiduainetest (näiteks valgud ja munad). Samuti on meie organism võimeline seda ise sünteesima UV-B kiirtest ning seetõttu kutsutakse seda vitamiini ka päikesevitamiiniks. Peamiselt saavad inimesed vajaliku D-vitamiini koguse tänu viimasele variandile, sest toidust saadavad vitamiin D annused ei ole enamasti piisavad.

Inimesele piisab ammendava D-vitamiini koguse saamiseks 15-20minutilisest päikese käes viibimisestst. Paraku on meie geograafiline asend selline, et päikeselisi päevi on vähe ning septembri lõpust kuni maini ei ole meieni jõudev päikesekiirgus vajaliku vitamiin D koguse saamiseks piisav. Samuti soodustavad tubane eluviis ja päikesekaitsekreemide kasutamine D-vitamiini vaegust ka suvisel perioodil.

Väsimus

Madal D-vitamiini tase võib põhjustada väsimust, kurnatuse tunnet ja unisust. Kui tunned, et hommikul on raske ärgata, päeval on uimane olek ning õhul ei jaksa muud teha, kui diivanile pikali visata, võib üheks põhjuseks olla vitamiin D puudus.

Nõrk immuunsus ja nõrk vastupanu nakkushaigustele

D-vitamiini üks olulisemaid rolle on hoida meie immuunsussüsteem tugev ning kaitsta organismi viiruste ja bakterite eest, mis põhjustavaid nakkushaigusi. Teadlased on leidnud seoseid infektsioonide ehk nakkushaiguste ja põletike ning D-vitamiini madala taseme vahel.

Meie organismil on tugev ja ise uuenev kaitsebarjäär. Kui haigusetekitaja seda läbib, tekib üldine immuunreaktsioon ning enamiku meie organismi sattunud mikroorganismidega saab immuunsüsteem hakkama. Kuid vitamiin D vaeguse korral on organism haigusetekitajatele vastuvõtlikum.

Tujumuutused

Meeleolumuutused, kerge põhjendamatu ärevus ja kurvameelsus võivad viidata madalale D-vitamiini tasemele. Uuringutes on leitud, et madala D-vitamiini tasemega inimesed on depressioonile altimad.

Lihaste ja luude valu

D-vitamiin hoiab meie luud tugevad. See aitab kaltsiumil ja fosforil imenduda ja soodustab luukoe uuenemist. Kuna see vitamiin mängib olulist rolli ka kaltsiumi ainevahetuses, võib pidev puudus soodustada täiskasvanutel osteoporoosi (luude hõrenemine) või osteomalaatsiat (luude pehmenemine) ning lastel rahhiiti.

Juuste väljalangemine

Kui juuksed on kaotanud elujõu, langevad välja ning on haprad, võib tihti olla põhjuseks stress. Kui probleem sageneb, võib põhjuseks olla haigus või vitamiinipuudus. Ehkki uuringuid on tehtud vähe, on üheks arvatavaks juuste väljalangemise põhjuseks D-vitamiini puudus.

Tasakaalustatud toitumine, liikumine ning tervislik eluviis on hea enesetunde aluseks. D-vitamiini vajalikus koguses toidulisandina võtmine aitab aga täita lünki, mis tulenevad meie elustiilist ja ka geograafilisest asendist.

Eestis on vaid neljal suvekuul piisavalt päikesekiirgust vajaliku D-vitamiini annuse saamiseks ning kahjuks pole võimalik seda vitamiini talveks ette koguda.

Keha suudab küll teatud koguse D-vitamiini ladustada ja hoida seda kauem kui mõnda teist vitamiini, kuid seda vaid mõneks ajaks. Samuti tuleb arvestada, et kui vitamiin D tase on liiga madal, läheb seda toidulisandina võtma hakates aega, kuni vitamiini tase kehas tõuseb. Esimesi tulemusi on märgata alles nädala või paari pärast.

Tule D-vitamiini kiirtestile

Enda D-vitamiini taset saad kiirelt ja mugavalt testida valitud Benu apteekides. Vaata lisainfot D-vitamiini testimise kohta ja broneeri aeg.

KUUM

ENIMLOETUD

VIIMASED

Prev Next