Automaksu tulemusel omavad veelgi vähem noori isiklikku autot

Automaksu tulemusel omavad veelgi vähem noori isiklikku autot

SEB liisingujuhi Rein Karofeldi sõnul suureneb automaksu tulemusel veelgi nende noorte hulk, kellel puudub isiklik sõiduvahend. 

Karodeldi sõnul ei peegelda praegune Eesti automüügiturg vähemalt seni, et käes oleks mootorsõidukimaksu eelne periood – uute sõiduautode turg on võrreldes eelneva aastaga pea 14-protsendilises languses. "Kuigi seadus on tänaseks vastu võetud, siis järjekordi automüügisalongide uste taga pole. Ilmselt kehtib siin tava, et eestlane reageerib üldjuhul viimasel hetkel, kuid ega ka muud täiendavad planeeritavad maksutõusud üleliia optimismi ei sisenda," ütlöes Karofeld. 
 
Kõikide vähemal või rohkemal määral uue maksuga seotud osapooltel on Karofeldi sõnul praegu küsimusi enam kui vastuseid. "Liisingu kliendi esimene mure võiks olla registreerimismaksu finantseerimine. Sisetunne ütleb, et see kujuneb praktikaks. Küll aga on tähtis rõhutada, et tegemist on maksu ja maksu kogumise, mitte automüüja poolt realiseeritava vara hinna tõusuga," ütles SEB liisingujuht. 

Tema sõnul tasub liisingufirmasid mõjutava sõidukite registreerimismaksu registrisse kandja. *"Oluline on märkida, et kui liisinguvõtja registreerib liisinguperioodi lõppedes omandi enda nimele ja ta on olnud liisingulepingu kehtivuse ajal vastutav kasutaja, siis maks ei rakendu. Samal põhjusel ei tasu muretseda ka tänastel liisingu klientidel, kes plaanivad oma sõiduki liisingulepingu ennetähtaegset lõpetamist ja vara väljaostmist - seda pole vaja teha," ütle Karofeld.

Lisanduv administratiivne koormus kõikidele seotud osapooltele ja mõju Eesti 2025. aasta automüügile, mis saab vähemalt alguses kindlasti olema tagasihoidlik, on Karofeldi sõnul vaid jäämäe tipp. Sel suvel SEB poolt läbi viidud uuringust selgus, et autot omavatest 18-29-aastastest noortest kogunisti 80 protsenti omavad enam kui viis aastat vana autot ning vaid neljal protsendil sellesse vanusegruppi kuuluvatel noortel on isiklikuks sõiduvahendiks uus auto.

"Rakendatava maksuga motiveerime inimesi kasutama sõidukeid oma eluea lõpuni, olles samas teadlikud, et vanemad sõidukid on üldjuhul vähem keskkonnasõbralikud. Kuigi trend osta algaja autojuhina kasutatud auto töötab maksustamisel pigem noorte kasuks, ei saa me automaksu kontekstis rääkida üheselt soovist reguleerida keskkonna saastamist," ütles Karofeld. 
 
Tema sõnul tõstab planeeritav automaks kindlasti üldist elukallidust. "Eelmainitud uuringust ilmnes lisaks, et neljandik 18-29-aastastest Eestimaa noortest ei plaani tulevikus autot seotada ning peamise põhjusena toodi seejuures välja ebapiisavad rahalised vahendid. Automaksu kontekstis suurendab see arvatavasti isiklikku sõiduvahendit mitte omavate noorte hulka veelgi," märkis Karofeld. 
 
Kui otsida mootorsõidukimaksust midagi positiivset, siis Karofeldi sõnul on registreerimismaks osutunud väiksemaks, kui algselt plaanitud. "Kui kasutame vähem isiklikke sõidukeid, on võit keskkonnale olemas ja loodetavasti populariseerime seeläbi ka ühistransporti. Samuti võime käesoleva aasta viimastesse kuudesse loodetavasti oodata automüügi-turu elavnemist ning püüame selle tuules ära lahendada meid aastaid vaevanud probleemi, kus transpordiameti liiklusregistris on fantoomsõidukid, mida reaalsuses ei eksisteeri või mida ei kasutata," lisas Karofeld. 

SEB Eesti noorte uuring viidi koostöös Norstatiga läbi 2024. aasta juulis. Uuringus osales 400 noort vanuses 18-29-aastat. 


 


 


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD