LÄBIOTSIMINE • Läinud kolmapäeval, 15. jaanuaril puistati Venemaalt läbi Luhamaa piiripunkti naasnud mees koos autoga läbi ja teda alandati nii, et see sundis meest murega ajalehe poole pöörduma.
Koos oma kümnekonna aasta vanuse Opeliga Luhamaal piiri ületanud Aivar Viin oli kütuse minnes korralikult ära deklareerinud, nii et ta lootis, et tagasi tulles mingeid probleeme ei teki. Ta oli käinud oma väimeest Pihkvasse rongi peale viimas, et Moskvasse tööle saada, kuna Eestis tööd ei ole. Tagasi tulles vaadati dokumendid kõigepealt üle ja siis juhatati ta koos autoga kõrvale angaari juurde. Piir oli tol päeval autodest täiesti tühi – pärast autopaagis kütuse Eestisse toomise keelustamist on sõiduautode piiriületus Luhamaal võrreldes varasemaga praktiliselt välja surnud.
„Mul hakati lausa munandeid katsuma ja see oli solvav,” kirjeldab Viin oma katsumusi piiril tol päeval, „oleks siis veel pärast head reisi soovitud, aga mõni üksik tollitöötaja ainult teretab.” Viin lisab, et on aastaid Venemaa vahet sõitnud, aga sellist asja pole veel olnud. Isegi Vene toll ei lasku kunagi nii madalale, et hakkaks reisijate taskutes tuhnima. „See on juba haigus, see pole enam normaalne!” valab ta oma viha välja Luhamaa tollitöötajate peale. Kui Vene toll suhtub temasse kui heasse sõpra, siis Eesti toll nagu vaenlasesse.
Viin ütleb, et auto võeti seest üksipulgi lahti ja otsiti läbi, niisamuti tema ise. Loomulikult ei leitud mitte midagi. Kui ta küsis, mis põhjusel auto läbi otsiti, vastati, et äkki on autos relvad või narkootikumid. „Olen muidu kõva mees, aga sellise jutu peale läksid jalad nõrgaks,” lisab ta. Selliseks läbiotsimiseks peab olema mõni vihje, aga antud juhul ei saanud seda olla. Seetõttu arvab Viin, et kuivõrd piir on pärast kütusetoomise keelustamist tühjaks jäänud, siis otsivad tollitöötajad endale lihtsalt tööd. Nii tülitatakse piiril üksikuid vanemaid eestlastest piiriületajaid, aga mitte venelasi, sest nemad on piiril kõrgem seisus.
Viin ei hoia end tagasi salakütuse koha pealt. Ta oli just kuulnud uudist, et salakütus tuleb Eestisse sisse hoopis veoautodega Euroopast, mitte väikeste autodega Venemaalt. Kuivõrd piiril inimesi tülitatakse, on paljud tema tuttavad hirmu pärast juba üldse loobunud piiri ületamast. „Inimesed on ära hirmutatud nagu Stalini ajal,” toob ta paralleeli ajaloost. Viin ise sõite päris ära jätta ei saa, sest tema abikaasa on Petseris sündinud ja äi sinna maetud. Nüüd ei saa ta aru, miks ei võiks reisijaid rahule jätta, sest kütust enam ei tooda.
Aivar Viin räägib, et 15. jaanuar polnud ainus kord. Kuu aega varem, 5. detsembril käis ta Venemaal teise autoga ja ka see otsiti üksipulgi läbi. Jällegi midagi ei leitud. Viin räägib, et oli Venemaal isegi kingatallad puhtaks kaapinud, et mõni juhuslik suitsukoni talla alla ei jääks. Siis edasi, 5. jaanuaril käis ta Venemaal koos abikaasaga ja sel korral lasti ta tõrgeteta minema. 15. jaanuaril kella 14.30 ajal aga üksi naastes otsiti ta põhjalikult läbi.
Tollipunkti juht: tollil on õigus läbi otsida
Käisime järgmisel päeval, 16. jaanuaril koos Aivar Viiniga Luhamaal asja kohta aru pärimas. Luhamaa ja Koidula tollipunktide ülem Valdek Koor võttis meid lahkesti vastu ning seletas, et tollitöötajatel on turvakontroll seadusega ette nähtud. „Kõik, keda me kontrollime, katsume läbi,” ütles Koor.
Koor ütles, et tollil pole selliseid aparaate nagu lennujaamas, mis võimaldaks inimesi kontrollida. Seetõttu tuleb inimesed läbi kobada. Lisaks autojuhtidele kontrollitakse nii ka jalakäijaid. Koor lisas, et on ise tolliinspektorina töötanud ja teab, et see on tavapärane praktika. Venelaste kohta ütles ta, et venelased on reeglina väga korrektsed, ent ka neile tehakse pistelist kontrolli.
Küll pidi Koor tunnistama, et tollitöötajatel võib vajaka jääda elementaarsest viisakusest, sestap on tollitöötajatele tellitud vastavad psühholoogia ja teeninduse alased koolitused. Koolitused olid juba varem plaanis, aga vahele tulid aastalõpp ja tihe tööaeg, mistõttu ei saanud neid teha.
Tööpuuduse üle piiril Valdek Koor ei kurtnud, lisades, et oodata on viisavabadust Venemaaga, mistõttu võib liikumine piiril tiheneda ja töötajaid on juurde vaja. Juba praegu on Vene poolel võimekus suurem, mistõttu on kavas ka Eesti poolt laiendada ja sõiduautodele eraldi läbipääs teha.
Venemaalt kaubatoomisele võib peagi lõpp tulla, sest näiteks viin on seal juba praegu sama hinnaga ning sigarettide ja kütuse hind pidevalt kerkib. Praegu on trend selline, et Vene poolelt käiakse rohkem Eestis ostmas. Vene ostjad saavad piiril tänu tax-free süsteemile osa käibemaksust, ligi 14 protsenti tagasi. Päevas tehakse Luhamaal ligi 700 tax-free vormistust, see on kahekordne tõus võrreldes aastataguse ajaga. Sõidukeid liigub Luhamaal üle piiri päevas 500 ringis, tippajal 1000 ringis.
Lisaks reisijateveole on oodata, et suureneb kaubavedu. Lisaks Mercedese tehasele plaanib hakata Venemaale läbi Eesti kaupa vedama Mitsubishi – auto-osasid Venemaa tehastele. Praegu veetakse läbi Koidula piiripunkti ligi 80 000 sõiduautot aastas.
Luhamaal on ametis 39 tollitöötajat koos juhtidega ja pidevalt on nõudlus kõrgharidusega tollitöötajate järele.