Menu

.      

Tulevikusõna „elekter”

Mööda Võrumaad vuravad ringi elektriautod ja Sõmerpalu krossil võistlevad elektrimootorrattad – uus elektriajastu on alanud.

Sellest on juba 150 aastat, kui Thomas Alva Edison ja Nikola Tesla alustasid Ameerikas elektri kasutamist. Pärast vahepealset sisepõlemismootorite võidukäiku on elekter taas populaarsust kogumas, sest nafta hakkab otsa lõppema.

Kuigi enamik elektrialaseid avastusi jäävad Edisoni ja Tesla aega 1880. aastate Ameerikas, hakatakse neid kasutusele võtma alles praegu. Põhjust pole vaja kaugelt otsida: nafta hakkab otsa lõppema, mistõttu on kütuse hinnad tõusnud lakke ja inimkond otsib uusi võimalusi sõidukite liigutamiseks. Nii on jõutud tagasi elektri juurde.

Erinevalt naftast ja gaasist, mida maapõue enam juurde ei teki, saab elektri tootmiseks kasutada päikest, tuult ja biomassi, millest puudust kunagi ei teki. Elekter omakorda võimaldab käitada mootoreid, mille abil saab liigutada masinaid. Autode puhul oli seni takistuseks akude väikene võimsus, ent uued liitiumioonakud, mis on teinud läbi kiire arengu tänu mobiiltelefonidele, võimaldavad liigutada isegi sõiduautosid ja mootorrattaid. Enam ei pea sõidukid traatide küljes rippuma, nagu olid seni trammid, trollid ja rongid – tänu akudele on võimalik elektrimasinaid liigutada kuhu iganes, isegi Suure Munamäe tippu.

Eestile pakub elekter uusi võimalusi, kuna Eestis on elektri tootmises ja kasutamises pikaajalised traditsioonid. Eestis on juba aastakümneid autosid elektri peale ümber tehtud, uued akud võimaldavad Eesti inseneridel vajadusel autosid tootma hakata. Eestis juba toodetakse pea kõiki komponente, mida elektriautode puhul kasutatakse: plastist keredetaile, vahtplastist istmeid, elektrimootoreid, autoklaasi. Jääb veel akude tootmine, milline tehnoloogia ei tohiks Eesti inseneridele üle jõu käia. Võib-olla leiutab mõni Eesti teadlane koguni viisi, kuidas õhu kaudu elektrit üle kanda, nii nagu toimub praegu andmeside ülekanne läbi õhu – mobiilsed telefonikõned ja internet.

20 PÄEVA ENIMLOETUD