KAUBANDUS ❯ Jõuluaegne ostukampaania jääb ilmselt mullusest tagasihoidlikumaks, kuid väga suurt tagasilööki Võru tarbijate ühistu esimees Andres Visnapuu siiski ei ennusta. Tarbijate kindlustunne seevastu on viimase kümnendi madalaim.
„Kindlasti ostetakse asju, kuid need on odavamad ja praktilisemad,” ütles Visnapuu. Tagasilöök tuleb tema hinnangul eeskätt tööstuskaupade müügis, sest laste rõõmu ja verivorsti pealt vaevalt kokku hoitakse. „Pigem loobutakse puhkusereisist ja hoitakse muu pealt kokku,” lausus Visnapuu.
Eesti tarbijad suhtuvad alanud jõulukampaaniasse kasvava umbusuga. Konjunktuuriinstituudi tarbijabaromeetri järgi oli tarbijate kindlustunne novembris madalaimal tasemel (miinus 30), alustades 1996. aastast, mil seda mõõtma hakati. Möödunud kuuga võrreldaval tasemel oli tarbijate kindlustunne viimati 1999. aasta juunis. Mida väiksem on inimese sissetulek, seda ebakindlam ta on. Instituudi uuringu järgi tunnetavad naised halvenenud majandusolukorda teravamalt. Mehed suhtuvad majanduslangusse muretumalt.
Uuringu kohaselt on järgmise aasta püsikaupade ostu prognoos oluliselt väiksem kui aasta või paar tagasi. Peamiseks ebakindluse külvajaks on hirm kaotada töö.
Visnapuu sõnul pole Võrus võimalik suuri, tarbijaid poodi meelitavaid allahindlusi teha, sest kaupluste juurdehindlused on niigi väiksed. „Tööstuskaup ongi kallis, sest me ei saa iial selliseid hindu kui Euroopa või kas või Soome kaubamajad,” ütles Visnapuu.
Eestit Euroopaga võrrelda ei saa
Tänu soodsamatele sisseostuhindadele saavad Euroopa kaubandusettevõtted tema andmeil endale mitu korda suuremat juurdehindlust lubada kui Võru kaupmehed. Siin on mahud väikesed ja tarnetingimused seetõttu kehvemad. Näiteks Võru sõpruslinna Bad Segebergi mööblimajas küünib kaupade juurdehindlus Visnapuu sõnul 250-300 protsendini. „Meil on see kümme korda väiksem,” lisas ta.
Kagu-Eesti suurima ostukoha Kagukeskuse müüginumbrid jäävad saladuseks, sest keskust majandava ASi Semuehitus nõukogu esimehe Meelis Munski sõnul rentnikud neile oma müügitulemusi ei avalda. „Isegi parima tahtmise korral ei saa seda teada,” ütles ta. „Praegu on see ülim ärisaladus, sest kõik tahavad kõiki üle trumbata.”
Erinevalt Eesti suurematest kaubanduskeskustest pole Semuehitus Kagukeskuse rentnikelt müügitulemuste avaldamist nõudnudki. „Meie andmeid ei kogu. Me ei saa Võrus nii ülbed olla, et nõuda käibe avaldamist,” lausus Munski. Küll mõõdetakse Kagukeskuse külastatavust. Selle aasta sihiks seatud 1,4 miljo nit külastust tuleb Munski sõnul täis.
Võrumaa Teataja veebiküsitluse kohaselt kavatseb kolmveerand vastajatest ka jõulukinke osta. Neist kolmandik plaanib kingitustele kulutada 500-1000 krooni.