EESTI ELU

Eesti Posti hinnatõus mõjutab enim maapiirkondi

pixabay

Eesti Meediaettevõtete Liidu juhi Mart Raudsaare sõnul vähendab Eesti Posti hinnatõus ajalehtede kättesaadavust maapiirkondades.

"Meile öeldi, et see läheks kojukande kvaliteedi parandamiseks, et õigel ajal jõuaksid lehed kohale, aga mulle tulevad kirjad inimestelt, kes pole mõnikord saanud päevi ajalehti, juba praegu. Kui on niisugune olukord, siis inimene muidugi ei taha tellida, mis ta teeb vana ajalehega õhtul või järgmisel hommikul," ütles Raudsaar BNS-ile.

Raudsaare sõnul on aastaid räägitud, et raha suunatakse kirjakandjate palkadesse, kuid see pole taganud postiteenuse paremat kättesaadavust, samuti ei ole Eesti Posti kulutused läbipaistvad.

"Seda juttu räägitakse meile igal aastal, et kirjakandjad saavad vähe palka ja palka on vaja tõsta. See kõik on õige, nad saavadki vähe palka ja palka tulebki tõsta," ütles ta ja lisas, et pole samas täiesti kindel, kas hinnatõusust saadav raha läheb siiski täies ulatuses palgatõusuks.

Raudsaar märkis, et 2017. aastal oli kojukande miinus 2,5 miljonit eurot, kaks aastat hiljem on see suurenenud 4 miljoni euroni. Ühtlasi tõstis riik vahepeal dotatsiooni poole miljoni võrra.

"Minu jaoks ei ole see majanduspool loogiline. Riik võttis sellel aastal dividende 1,6 miljonit Eesti Postist ja samal ajal on kojukande dotatsioon 1,8 miljonit. Ehk piltlikult öeldes ühest taskust võetakse ja teise pannakse. Kas dividendide võtmine on mõistlik või äkki peaks hoopiski Eesti Posti jagama, kus on kasumlik postiäri ühel pool ja teisel pool kojukanne, mis ei ole kasumlik ja mida tuleb toetada," rääkis Raudsaar.

Meediaettevõtted on varasemalt kokku leppinud, et nõustuksid tuleval aastal 5-protsendilise hinnatõusuga, 11-protsendilist tõusu peab Raudsaar liiga suureks ning möönab, et läbirääkimised hinnatõusu osas ei lähe rahumeelselt. Tema sõnul pole nii suurt hinnatõusu kunagi varem olnud.

"Meie jaoks on praegu reaalsus see, et kehtestatakse 11,1-protsendiline hinnatõus. Sellele on kolmekuuline etteteatamise aeg ja kuna nad tahavad seda hinnatõusu aasta algusest, siis ma arvan, et nii see asi ka praegu läheb."

Raudsaar tõi välja, et hinnatõus on toimunud igal aastal ning kuna baashind on tõusnud, pole 11,1-protsendiline hinnatõus kindlasti võrreldav varasemate hinnatõusudega. "See ei ole jõukohane. Lõppkokkuvõttes tabab see tarbijat ja kõige rohkem tabab ta maaelanikku ja selle pärast võib ühel hetkel see kojukanne üsna harvaks jääda."

Suureks probleemiks on ka see, et väljaandjad ei saa olla kindlad, mis kell ajalehed kodudesse jõuavad. "Kui riik andis pool miljonit juurde ja öeldi, et see parandab laekumise kellaaga, siis praktikas mina ei ole seda näinud," märkis ta. Raudsaare sõnul tähendab see ka, et mõned väiksemad lehed võivad ilmumissagedust vähendada.

Eesti Post: hinnatõus on kojukandeteenuse taseme säilitamiseks vajalik

Võrumaa Teataja

Eesti Posti perioodikateenuste juhi Sandra Kruseli sõnul on perioodikateenuse 11,1-protsendiline hinnatõus parim viis kvaliteetse kojukandeteenuse säilitamiseks.

"Perioodikateenuste hindade osas on peetud väljaandjatega läbirääkimisi alates märtsist ning kompromissina saavutatud hinnatõus on hetkel parim viis, kuidas tagada kvaliteetse kojukande säilimine. Hinnatõusuga kaasnevad täiendavad rahalised vahendid suunatakse postitöötajate palgatõusuks. Tänu hinnatõusule saab ettevõte maksta neile konkurentsivõimelisemat palka," ütles Krusel kommentaaris BNS-ile.

Arvestades plaanitavat hinnatõusu ning riigipoolset dotatsiooni on 2020. aasta kojukande prognoositav kahjum ettevõttele siiski 2,2 miljonit eurot.

Kruseli sõnul on Eesti Postil ka edaspidi plaanis jätkata kojukannet senistel kokkulepitud tingimustel, et lehed peavad inimeste postkastidesse jõudma päeva jooksul, maapiirkondades hiljemalt kella 16-ks. "Konkurentsivõimeline palk on üks vahend, kuidas saame kvaliteetset tööd tagada."

"Jätkusuutliku kojukande püsimine on väljakutse, millele peavad koos lahenduse leidma riik, kirjastused ja teenusepakkujad ehk postiettevõtted," sõnas Krusel, kelle sõnul on kojukanne vaid üks komponent, mis kujundab lehetellimuse lõpphinna tarbijale.

Eesti Posti kaubamärki kasutav Omniva teatas esmaspäeval, et tõstab perioodikateenue hindu tulevast aastast 11,1 protsenti, meediaettevõtete hinnangul on hinnatõus aga liiga suur ning ettevõtted oleks nõus 5-protsendilise hinnatõusuga.

Alexela: ka Circle K'l oli võimalus rajada biometaani tankimistaristu

Alexela Võru teenindusjaam Kose tee 6. FOTO: Aigar Nagel

Alexela tõrjub Circle K süüdistusi, mille kohaselt võis Alexela rikkuda riigiabi reegleid seoses kampaaniaga müüa surugaasi (CNG) sisuliselt tasuta ning möönab, et ka konkurendil oli võimalus panustada biometaani tankimistaristu rajamisega Eesti transpordisektori riikliku arengukava elluviimisse.

Alexela teatas 16. septembril, et kell 10-11 saab rohegaasil sõitvatesse sõidukitesse tankida biometaani nullhinnaga ja seda Tartus, Võrus, Jüris ning Tallinnas Sikupilli ja Pääsküla tanklates. Alexela Grupi ettevõtted on saanud Keskkonnainvesteeringute Keskuselt (KIK) riigiabi metaanitanklate rajamiseks ning kohalikule taristule antava investeeringuabina, kokku umbes 1,5 miljoni euro ulatuses.

Circkle K teatel on toetuste eesmärk soodustada biometaani kasutuselevõttu, kuid seda üksnes proportsionaalselt ja viisil, mis ei moonuta konkurentsi – vastasel juhul tekib vastuolu Euroopa Komisjoni üldise grupierandi määrusega ja selle alusel kehtestatud siseriiklike õigusaktidega. Tasuta müügist tekib tanklaomanikele statistika, mida saab raha eest võõrandada hinnaga 50-70 eurot megavatt-tunni kohta.

"Mis puudutab riiklikke toetusi, siis kõikidel Eestis toimetavatel kütusemüüjatel oli võrdne võimalus panustada biometaani tankimistaristu rajamisega Eesti transpordisektori riikliku arengukava 2014-2020 elluviimisse. Neis osalesid ning said ka toetuseid AS Alexela, AS Eesti Gaas, JetGas OÜ ja AS Krooning. Küsimusele, miks Circle K pole senini osalenud avalikult väljakuulutatud gaasitanklate rajamise konkurssidel, Alexela vastata ei oska," rääkis Alexela juhatuse esimees Aivo Adamson BNS-ile.

Tema sõnul on riiklikud toetused rohemajanduse arendamisel tavapärased. "Lihtne on tuua analoog näiteks päikse- või tuuleenergiajaamade või energiatõhususe toetusprogrammidega. Muuhulgas tuleb tunnistada, et Alexela on ka Eesti eraklientidele eelistatud elektri- ja maagaasimüüja ning tarbija pöördub aina enam ka rohelise elektri kasutamise poole," lisas Adamson.

Turunduskampaania korraldati tema kinnitusel üldsuse tähelepanu pööramiseks kliimaneutraalsuse konverentsi eel ja oli kantud eesmärgist aidata kaasa rohekütuste tarbimise edendamisele ja tarbijate teadlikkuse tõstmisele.

"Kliimaeesmärkide täitmisele tähelepanu pööramise raames toimunud turunduskampaaniaga ei ole riik Alexelale mingit abi osutanud ning Circle K väited toetuse mittesihipärase kasutamise kohta on ebaõiged," ütles Adamson.

Circle K'd esindav advokaadibüroo Nove OÜ palus rahandusministeeriumil koostöös rakendusüksustega teostada järelevalvet Alexelale määratud riigiabi õiguspärase kasutamise osas ning rikkumise korral keelduda edasistest väljamaksetest või nõuda toetus tagasi.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD