Raamatupidamine – kas teha ise või kasutada raamatupidaja abi?

Raamatupidamine – kas teha ise või kasutada raamatupidaja abi?

Väikeettevõtetele raamatupidamise tegemine ei ole kuigi keeruline. Kui oled varem raamatupidamist või majandust õppinud, saad arvatavasti sellega ise suurepäraselt hakkama. Samas kui põhitõdedega nii hästi kursis ei ole või nüansid on ununenud, tuleks mõelda koolituse või nõustaja abile. Siinkohal tuleb siiski meeles pidada, et raamatupidamine on aeganõudev hoolikas töö ning mahu suurenedes tuleb tavaliselt aja efektiivseks kasutamiseks mõelda raamatupidaja teenuse peale. Järgnevalt arutame lähemalt, kuidas ja kuna seda teha võiks.

Milline ettevõtja võiks ise oma raamatupidamist teha?

Ettevõtja ei oska tihtilugu arvestada, kui kiiresti kasvab raamatupidamise maht ja keerukus ettevõtte kasvades. Raamatupidaja kasulikkus tänapäeval ei seisne puhtalt raamatupidamise teostamises, vaid ettevõtjale nõu andmises ning vajalikke aruannete ja prognooside koostamises. Tihtilugu ei oska ettevõtjad raamatupidajalt abi küsida, kuna nad ei tea, mida neil vaja on.

1. Väikeettevõte, mis ei ole käibemaksukohuslane

Kui omad väikeettevõtet, mis ei ole veel käibemaksukohuslane ja aastakäive jääb alla 40 tuhande, siis on tegelikult raamatupidamise teostamine üsna lihtne, kuna puuduvad maksustatavad kulud ning ka väljamaksed on lihtsad. Selline ettevõte saab enamasti ise väga hästi ise raamatupidamisega hakkama. Samas kui tunned, et ei ole piisavalt kursis raamatupidamisega või ei saa ise kõigega hakkama, siis tasub aastaruande koostamiseks siiski raamatupidaja teenust sisse osta. Lisaks on alati kasulik alustava ettevõttena nõustamisele mõelda. Näiteks pakub Finance Plus alustavatele ettevõtetele põhjalikku juriidilist ja raamatupidamisalast nõustamist, abi vajaliku dokumentatsiooni koostamisel ja igakülgset tuge edaspidises tegevuses.

Sellisel ettevõttel on vaja:

  • algdokumendid raamatupidamisprogrammi sisestada,
  • endale väljamaksete tegemisel esitada Maksuametile järgmise kuu algul TSD deklaratsioon (töötasu või dividendid),
  • aastalõpu bilanss üle vaadata, kas kõik numbrid vastavad tõele (raamatupidamise konto jääk klapib pangakonto väljavõttega, jne),
  • äriregistrile esitada lihtne mikroettevõtja aastaaruanne.

2. Käibemaksukohuslasest väikeettevõte

Kui sinu ettevõte on käibemaksukohustuslane, käive jääb alla 100 tuhande ning tegevus lihtne ja Eesti piires, siis on võimalik sõbraliku raamatupidajaga saada kaubale – teed ise ära (tema antud reeglite kohaselt) andmesisestuse poole ja raamatupidaja vaatab korra kuus numbrid üle, teeb maksudeklaratsioonid ja kord aastas aastaaruande. Lisaks on andmesisestust tänapäeval võimalik päris suures osas automatiseerida (raamatupidamisprogrammi automaatne sidumine pangaga, ostuarvete digiteerimine, müügiarvete nt e-poest otse programmi saatmine jne). Samas on selline ülevaatamine üsna mahukas töö ja sellega väga palju raha enam ei säästa. Siin tuleks juba kaaluda raamatupidaja teenuse kasutamist.

Sellisel ettevõttel on vaja lisaks eelnevale:

  • koostada korrektsed käibemaksuga müügiarved,
  • liigitada õigesti saadud ostuarved, kas saab käibemaksu tagasi küsida või mitte, sh kontrollida ostuarvete andmete piisavust,
  • koostada igakuiselt käibedeklaratsioon ja TSD deklaratsioon, välismaale müügi korral VD deklaratsioon, välismaiste ostude korral vajadusel pöördmaksustamine.

Kui on tegemist välismaiste müükide ja ostudega, tuleks raamatupidamine täies ulatuses sisse osta – käibemaksuarvestus on päris keeruline ning nõuab palju õppimist ja kogemusi.

Raamatupidamise aastaaruanne ja selle koostamine on siin juba veidi suurem töö – tulude/kulude periodiseerimise kontroll, kas on ikka õiges aastas kajastatud, lisaks bilansisaldode vajadusel ümberhindamine (väikeettevõtja peab teatud varad kajastama õiglases väärtuses, erinevalt mikroettevõtjast). See tasuks kindlasti sisse osta.

Lisaks kohustuslikule finantsaruandlusele tasuks raamatupidajalt osta mõned tunnid nõustamist – kuidas sa oma finantsasjadega paremini toimetada saaksid. Spetsiaalset aruandlust ega eelarvestamist veel reeglina vaja ei lähe.

Ettevõtjana tuleks õppida selgeks, mida näitavad bilanss ja kasumiaruanne ning viia end kurssi kulude maksustamise reeglitega.

3. Kasvav ettevõte

Kui sinu ettevõtte käive kasvab üle 100 tuhande ja hakkad töötajaid palkama, siis oleks kindlasti vaja raamatupidaja abi. Töötajatega lisandub suur hulk kohustusi, alates töötervishoiu nõuetest kuni tööaja reegliteni, millega tuleb end kindlasti õigeaegselt kurssi viia. Küsi raamatupidajalt nõu ja abi ning telli juurde lihtsat aruandlust, et raamatupidajaga näiteks kord kvartalis üle vaadata, kuidas finantsiliselt läheb. Kindlasti on palju abi veel juriidilisest nõustamisest, mida pakub lisaks eelmainitud teenustele Finance Plus.

Finantsarvestuse osas lisanduvad:

  • töötajate korrektne registreerimine maksuameti töötamise registris,
  • igakuine palgaarvestus,
  • TSD deklaratsioon ja töötasumaksude maksmine.

4. Keskmine ettevõte

Kui sinu ettevõtte aastakäive on jõudnud nii 0.5-1 miljonini aastas, tasuks palgata juba pearaamatupidaja, finantsjuht. 

Sel puhul tuleb teha:

  • mitme toote/teenuse/poe korral kuluarvestust, et aru saada erinevate ettevõtte osade kasumlikkusest
  • põhjalikumat kuuaruandlust (sh rahavoogude aruannet) ja kindlasti tulemuste koos ülevaatamist
  • lihtsamat finantsprognoosi

Kokkuvõtteks

Käibemaksukohuslaseks saades tuleks mõelda raamatupidamistarkvara ja raamatupidaja peale. Teatud ajahetkest alates pole enam mõtet kokku hoida ja raamatupidamist ise teha, kuna aja kasutuse mõttes ei ole see otstarbekas. Lihtsam on raamatupidamine kindlatesse kätesse usaldada, kui ise aruandluses vigu teha ja kulutada tunde nende lahendamiseks.


 

SISUTURUNDUS

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD