„Ohutult on ohutu!”

Orava, Lõvi, Siili ja Sebra juhendamisel selgitati lastele, kuidas ohutult liigelda. Foto: MAARJA KAIVLASTEÜRITUS • Tähistamaks Euroopa päeva ka Võrus ning ajendatuna ESTLATRUS TRAFFIC projektist, korraldas Võru linn koostöös Võru politseijaoskonna, maanteeameti, Võru noortekeskuse, ASi G4S Eesti, Võrumaa Autokooli, Eesti Punase Risti, Hawaii Expressi ja Ader Kinnisvaraga hea koostöö tunnustamiseks liiklusohutusele suunatud päeva „Ohutult on ohutu!”. Liikluseteemaline üritus toimus möödunud reedel Võru Kesklinna pargis.

Tihe päevakava

Võru abilinnapea Kersti Kõosaar pidas avakõne, ka oli kohal arendusnõunik Tiina Hallimäe. Kõlama jäid mõtted, kuidas märgata ohtu ning kuidas enda ja kaaslase eest hoolitseda.

Toimunud üritus andis ülevaate projektidest ja oli suunatud peredele, eelkõige noortele jalgratturitele. Laste lõbuks tulid kohalikele ehk Sebrale ja Lõvile appi Siil ning Orav. Nende juhendamisel selgitati, kuidas ohutult liigelda nii jalakäijana kui ka rattaga.

Jalgratturid said testida, kas kõik ohutuks liiklemiseks vajalikud vahendid on õigesti paigaldatud. Need, kellel ei olnud piisavalt kodarahelkureid, said oma rataste varustust täiendada, sest maanteeamet pani välja hea koguse helkureid.

Koolide läheduses asuvatele kõnniteedele ettevaatlikkusele suunatud hüüdlauseid. FOTO: Aigar NagelSiil, Sebra ja Orav kutsusid endaga kaasa kuuendaid klasse Võru 1. põhikoolist, Kreutzwaldi gümnaasiumist ning Kesklinna gümnaasiumist, et maalida koolide läheduses asuvatele kõnniteedele ettevaatlikkusele suunatud hüüdlauseid.

Kesklinna parki oli üles seatud erinevaid keskuseid. Hawaii Expressi ja politsei juhendamisel kontrolliti rataste olukorda. Räägiti veel, kuidas õigesti kiivrit pähe panna ja näidati ka sõidukõlbmatut ratast, mille puhul paluti lastel öelda, mis on jalgrattal puudu. Loetleti rida elemente, mis peavad nii sõitjal kui ka jalgrattal ilmtingimata olema: kiivri õige paigaldus, ratta ees valge tuli ja helkur, töökorras signaalikell, korras pidurid, kollane või valge kodarahelkur nii ratta ees kui ka taga, jalg peab ulatuma maha, taga punane helkur ning pimedal ajal või halva nähtavuse korral punane tuli ning eredavärvilised või helkurmaterjalist riided. Lastelt küsiti, miks on kiiver oluline, ja nad vastasid, et siis ei saa kukkudes peapõrutust, samuti peab see kaitsma otsaesist, mitte ainult kukalt. Jalgratturile on samuti oluline kinnaste kandmine, sest need aitavad ennetada hõõrdumist, mis võib kukkudes tekkida kokkupuutes maaga.

Eesti Punasest Ristist oli keskuses Reet Tiks, kes rääkis esmaabist õnnetuste puhul. Tema arvates on põhiline õnnetuse korral endast märku anda. Veel näitas ta, kuidas haava siduda. „Lapsed oskavad kiirabi kutsuda,” tõdes Tiks.

Võrumaa Autokooli esindas Raul Kell, kes tutvustas stendidelt, kuidas turvavööd kinnitada ja peatuge sättida. Peatoeta ei tohi sõita. Vanematel autodel, muidugi, ei pruugi tehasepeatuge olla, siiski on peatugi väga oluline.

„Täiskasvanud inimese pea kaalub neli kuni kuus kilogrammi, lastel kolm-neli kilogrammi. Kui toimub kokkupõrge, muutub pea raskus 40kordseks. Seega – kui pea kaalub näiteks viis kilogrammi, on selle raskus kokkupõrke korral 200 kilogrammi. Kaelalülid aga ei suuda sellist raskust hoida peatoeta. Peatugi kaitseb!” sõnas Kell. Oluline on pöörata tähelepanu turvavöö kasutamisel. Peab jälgima, et turvavöö oleks pingutatult inimese peal ja ilma keerdudeta. Turvavöö peab samuti olema reguleeritud.

Kell näitas ühte toredat asjakest, mida saab kasutada turvavöö reguleerimisel. Selle abil on võimalik turvavöö alla suunata, juhul kui turvavööd kasutab väike laps. Kolmandal stendil võis näha, kui suureks muutub inimese kehakaal erinevate kiiruste juures, kui toimub kokkupõrge. Näiteks, kui kehakaal on 43,85 kg, muutub see 50 km/h kiiruse juures 1759 kilogrammiks, 90 km/h juures 5700 kilogrammiks. Ainult turvavöö aitab nii rasket keha paigal hoida.

Küsisime Võru politseinikult Elar Sarikult, kuidas on lood jalgrattalubadega. „Jalgrattaluba saab hakata taotlema alates kümneaastaselt. Vanuses kümme kuni 16 aastat peavad need olemas olema. Alla kümneaastane sõiduteel sõita ei tohi,” ütles Sarik.

G4S juhendas jalgrattureid, kuidas turvaliselt rattaid hoidlasse, puu või posti külge kinnitada. Näidati erinevad rattalukke. Põnevust valmistas üpris uus lukk, mis kinnitatakse ratta külge ja mis annab häiret, kui ratast tahetakse röövida. Seadeldist müüakse Tallinnas ja see maksab 15 eurot. Mida jämedam lukk, seda kindlam.

Päeva lõpus võtsid sõbrad Siil, Lõvi, Orav ja Sebra lapsed tantsima. Seejärel toimus auhindade loosimine. Need lapsed, kes olid kõik neli keskust läbi käinud, said endale templitega sedeli, mis osales ka päeva lõpus auhinnamängus. Välja loositi 19 auhinda.


 


 

LOE VEEL


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD