Tee vabaks Mercedestele!

Viimase aja sündmused nii Koidula kui Luhamaa piiripunktides võib kokku võtta sõnadega: „Tee vabaks Mercedestele!”.


Pärast Vene–Saksa gaasitrassi Nord Stream valmimist ja sellele järgnenud ulatuslikku Saksa sõiduautode vedu läbi Eesti Venemaale muutus tundmatuseni Eesti–Vene ajutisel kontrolljoonel valitsev kord. Esiteks hakati Mercedeste veo peaväravaks kujunenud Koidulas ja tagavarapääslas Luhamaal vähendama piiri ületavate sõiduautode arvu, võimaldades rohkem ressursse suunata Mercedeseid vedavate autode veole. Teisipäeval sai Mercedeste vedu sisse uue hoo, kui Eesti ja Vene pool leppisid ühiselt kokku kiirendatud piiriületuse korras, kus Mercedeste veoga tegelev firma saab tollideklaratsioone täita ette ära elektrooniliselt. Vene piirivalve ja tollitöötajate väitel võimaldab selline samm mitmekordistada Mercedeste vedu Venemaale.


Koidulast on saanud Mercedeste veo oluline läbilaskepunkt seetõttu, et kohe sinnasamasse naabrusse on Vene poole peale rajatud suur tolliladu, kust autosid veetakse laiali üle kogu Venemaa.


Eestlaste roll Saksa ja Vene poliitikute suures mängus on alandlikult kuuletuda. Teisipäeval, samal ajal kui Venemaale veetavate Saksa luksusautode läbivedu sai rohelise tee ja tänu sellele saavad kahe riigi ettevõtjad mitu korda rohkem äri teha, keskendusid Eesti tollitöötajad Venemaalt saabuvate Eesti numbrimärkidega sõiduautode läbiotsimisele, et leida paagist mõni liiter üleliigset bensiini. Vene tollitöötajate kinnitusel on selline eestlaste läbiotsimine Vene poolele väga hea, kuna see on vähendanud sõidukite arvu piiril ja võimaldab rohkem läbi lasta veokite koormaid. Madalate maksude tõttu Venemaal salakauba probleemi ei ole.


Nagu rääkis Vene tollijuht Andrei Beljaninov, on kiirendatud piiriületuse korra initsiaator Frank Schauff, kes juhib Venemaal tegutsevate Euroopa ettevõtete liitu. Euroopa ettevõtjatel on Moskvas tugev lobby-grupp, mis võimaldab olulisi otsuseid läbi suruda. Eesti otsustajatel on sakslastelt palju õppida, näiteks seda, kuidas oma ettevõtjate huvide eest välismaal seista.