EESTI ELU

Politsei ja tarbijakaitsjad hoiatavad: investeerimiskelmid otsivad pidevalt uusi ohvreid

Selle aasta kaheksa kuuga registreeris Politsei- ja Piirivalveamet (PPA) kokku 107 investeerimiskelmuse juhtumit, mille kogukahju ulatub 1,86 miljoni euroni. Suurem osa kannatanuid elab Tallinnas ja keskmine kahju kuriteo kohta moodustas 11 000 eurot.

“Suurimad kahjusummad ulatusid üle 100 000 euro, kuid  ligi kolmandiku moodustavad 10 000 – 50 000 suurused kahjud. Kelmid võtavad ära kõike, mida inimene on pahaaimamatult nõus „investeerima“, seejuures algavad kahjusummad 200-250 eurost,“ ütleb Põhja prefektuuri kriminaalbüroo juht Urmet Tambre.

Tambre sõnul pöörduvad paljudes juhtumites kannatanud alles mitu kuud pärast kahju saamist politsei või Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti (TTJA poole), kuna inimesed elavad kaua aega teadmisega, et nemad on investorid, nende raha „töötab“ ja justkui toob tulu. „Inimesele luuakse vale ettekujutus, et tema investeeritud summad kasvavad ja nii üritavad kelmid ohvrilt pidevalt ka lisaraha juurde küsida. Alles siis, kui inimene soovib tagasi saada kasvõi esialgse summa, selgub, et see ei olegi võimalik, mispeale inimene mõistab, et teda peteti ja pöördub politsei poole,“ sõnab ta.

Kolm neljandikku ohvritest elavad Tallinnas, juhtumid on registreeritud ka Harjumaal, Virumaal ja Tartu maakonnas. Lisaks on registreeritud 18 juhtumit, kui inimene kaotas lisaraha pärast seda, kui „maakler“ lubab aidata tagastada esialgset investeeringut. Sellised lubadused päädisid kokku 93 000 euro suuruse lisakahjuga.

Tambre tõdeb, et sellise kuriteoliigi puhul on kõige tõhusam kaitse ennetus, informeeritus ja eelkõige inimese enda kriitikameel. „Praegu on ohvreid väga erinevas vanuses, noorim kannatanu oli 22, kõige eakam 82-aastane. Rohkem olid altid kasutama võimalust “investeerida” keskealised inimesed vanusegrupis 55-64 aastat ja noored inimeses vanuses 22-34 aastat,” rääkis politseinik.

TTJA kaubandustalituse juhataja Birgit Raamatu sõnul saab tarbija end kõige paremini kaitsta, kui kontrollib teenuse pakkuja tausta ja kasutab läbipaistva ettevõtja teenuseid. “Kui ettevõtja on tarbijale tundmatu ja tagant kiirustav, lisaks tundub pakkumine liiga hea, et olla tõsi, siis enamasti ongi tegemist pettusega. Kui inimene saab kõne, siis tuleb tarbijal säilitada rahu ja kindlasti võtta endale aega mõtlemiseks,” soovitab Raamat.

Birgit Raamat lisab, et kui teenuse saamine eeldab ettemaksu, peab inimene hoolikalt jälgima, kellele ta teeb ülekande. “Alati tuleb olla ettevaatlik, kui kaupleja palub raha kanda eraisiku kontole. Kui tarbija kannab raha teise eraisiku kontole, siis ei laiene talle tarbijakaitsereeglid, sest tegemist ei ole kaupleja ja tarbija vahel sõlmitud lepinguga. Sellisel juhul ei saa Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet aidata, samuti nagu ka juhul, kui kaupleja ei ole pärit Euroopa Liidu riigist.”

“Inimesed peavad lihtsalt meeles pidama vanasõna, tasuta lõunaid ei ole olemas,“ ütleb Raamat.

PPA ja TTJA paluvad inimesi enda vara hoidmise nimel järgida lihtsaid nõuandeid:

  • Kui sulle saabub investeerimispakkumine, mis lubab kiiresti suurt tulu, siis suhtu sellesse ettevaatlikult. Reeglina on selline kõne muukeelne ning “investeerimisspetsialistid” ei räägi eesti keelt.
  • Ära lae tundmatu “maakleri” palvel oma arvutisse programme, mis lubavad tal võtta üle pilti sinu arvutist – TeamViewer või AnyDesk.
  • Ära edasta “maaklerile” andmeid oma ID-kaardist, PIN-koodidest, infot muudest isikut tõendavatest dokumentidest, fotosid krediitkaardist jms.
  • Igasugune investeerimine ja laenu võtmine tähendab lepingu sõlmimist. Loe kindlasti läbi lepingu tingimused ja pööra tähelepanu võimalikele lisatasudele.
  • Ära tee ülekannet enne, kui oled kontrollinud konkreetse ettevõtte tausta.
  • Kui saad sellise kõne, lõpeta kõne kohe, blokeeri number ja anna sellisest kõnest teada PPA infoliinile 6123000.
  • Kui oled saanud kahju, pöördu politseisse.
  • Hoiata palun sellest skeemist oma tuttavaid, sõpru ja pereliikmeid. 

Suitsiidiennetuspäev tõstab teadlikkust suitsiidu ennetuse osas

Teisipäev on rahvusvaheline suitsiidiennetuspäev, mille eesmärk on tõsta inimeste teadlikkust suitsiidiennetusest ning aidata kaasa diskussioonile ühiskonnas.

„Avalikkuses kehtib endiselt arvamus, et suitsiid on midagi, millest ei sobi rääkida. Vaikimine aga ei aita kaasa probleemi lahendamisele. Seda tõestab ka asjaolu, et viimase 10 aasta jooksul ei ole suitsiidide arv Eestis langenud,” tõdes peaasi.ee tegevjuht Anna-Kaisa Oidermaa.

Eesti Post: postkontorite sulgemisest on vara konkreetsemalt rääkida

Võrumaa Teataja

Kuigi Omniva kaubamärki kasutaval riigifirmal AS Eesti Post jääb konkurentsiameti väljastatud tegevusloa kohaselt teenust osutatavate postkontorite miinimumarvuks 215, on Omniva teatel kõikidest võimalikest muutustest veel vara konkreetsemalt rääkida.

Kui möödunud aasta oktoobris kehtestas konkurentsiamet minimaalseks postiasutuste arvuks varasema 320 asemel 245, siis esmaspäeval väljastatud tegevusloaga jääb miinimumarvuks 215. Praegu on Omnival üle Eesti 267 postkontorit.

"Ümberkorraldused postiteenuste osutamisel lähtuvad inimeste teenusekasutusest ning kõigepealt räägitakse neist kohaliku omavalitsusega. Kindlasti jätkub see samamoodi ka uue tegevusloa kehtima hakkamisel. Tegevusluba kehtib viis aastat, kõikidest võimalikest muutustest on praegu veel vara konkreetsemalt rääkida," teatas Omniva kommunikatsioonijuht Kaja Sepp pressiteate vahendusel.

Vastavalt konkurentsiameti väljastatud tegevusloale jääb postkontorite avamine või sulgemine ettevõtte otsustada, kuid miinimumarvust vähem kontoreid olla ei tohi.

Universaalset postiteenust tuleb osutada 215 postiasutuses ning viiel päeval nädalas, iga päev kahe tunni jooksul. Maapiirkondades, kus postiasutus jääb kaugemale kui viis kilomeetrit, osutatakse teenust kirjakandja vahendusel kliendi elu- või asukohas. Juurdepääsupunktide hulka kuulub tegevusloa alusel ka 1453 kirjakasti, kuhu inimesed saavad kirju postitada.

Praegu on kirjakastide miinimumarvuks üle Eesti 1845. Kirjakastide miinimumarvu vähendamisel arvestati kirjakastidesse jäetud kirjade arvu ühes kuus keskmiselt.

Kirjakastide paiknemise tingimusteks on, et igas linnas ja vallas peab olema vähemalt kaks kirjakasti, linnas asuvast või elavast postiteenuse kasutajast ei või kirjakasti keskmine kaugus olla rohkem kui 3 kilomeetrit ning vallas asuvast või elavast postiteenuse kasutajast ei või kirjakast asuda kaugemal kui 5 kilomeetrit.

Universaalse postiteenuse ja sellega kaasnevad perioodika teenused tõid 2018. aastal Eesti Postile kahjumit 4,9 miljonit eurot ning järgmise viie aasta jooksul ulatub kahjum kokku hinnanguliselt üle 40 miljoni euroni.


 


 

LOE VEEL


 


 


 


 

  

 

20 PÄEVA ENIMLOETUD